Hlave valcov benzínových motorov je pripisovaná špeciálna dôležitosť. Jej navrhnutá konfigurácia ovplyvňuje prevádzkové vlastnosti motoru. Hlava valcov plní nasledujúce funkcie: utesňuje spaľovaciu komoru v bloku motora, zabezpečuje geometriu spaľovacej komory a rozptyľuje teplo vzniknuté spaľovaním. V motoroch chladených vzduchom je teplo vznikajúce spaľovaním prenesené prostredníctvom tvarovaných chladiacich rebier, v motoroch chladených chladiacou tekutinou je teplo prenášané vodným potrubím. Hlava valcov umožňuje výmenu plynov v motore, dodáva čerstvý vzduch a odvádza odpadové výfukové plyny. Okrem toho sú v nej umiestnené ventily.
Motory osobných motorových vozidiel sú väčšinou osadené monolitickou hlavou valcov. Motory veľkoobjemových vozidiel komerčného použitia majú často jednu hlavu pre každý valec. Tým sa v prípade poruchy motora šetria náklady na opravu.