• Kolbenschmidt
  • Pierburg
  • Elring
  • BF
  • Wahler
  • ET - Engine Team
  • NPR

Vodné pumpy

Chladiaci systém tvorí uzatvorený systém. Jeho funkcia spočíva v kontrole teplotnej rovnováhy motora, pretože iba pri optimálnych teplotách dosahuje motor optimálnosť prevádzkových podmienok. Tým sa docieľuje vysokej efektivite a kompletného spaľovania, ktoré zase minimalizuje dopad na životné prostredie.

Podľa špecifikácii výrobcu je v chladiacom systéme použitá zmes destilovanej vody a antikoróznych a nemrznúcich látok. Bod varu tejto zmesi prevyšuje bod varu vody a umožňuje chladiacu teplotu až do výšky 120°C pri manometrickom tlaku 1,4 barov. Termostat reguluje teplotu chladiacej kvapaliny: pokiaľ je motor stále studený, zostane termostat uzavretý, čím je čo najrýchlejšie dosiahnutá prevádzková teplota (malá chladiaca jednotka) ; iba nad stanovenou teplotnou úrovňou termostat otvorí a aktivuje tak veľký chladič obvod idúci cez chladič. Vodná pumpa poháňaná remeňom dopravuje chladiacu zmes a po otvorení termostatu zaisťuje jednotný a rýchly prenos chladiacej zmesi z motora do chladiča, kde je chladiaca zmes opäť ochladzovaná – buď prúdom vzduchu, pokiaľ je to postačujúce, alebo ventilátorom chladiča, ktorý privádza ďalší prúd vzduchu.

Popis:
Radiátor core – teleso chladiča
Radiátor – chladič
Water pump – vodné čerpadlo
Thermostat – termostat
Temperature sensor – snímač teplôt
Water jacket – plášť valca s vodným chladením, vodný plášť
Heater control valve – riadiaci ventil vykurovacieho telesa
Heater core – vykurovacie teleso
Heater tank – nádrž vykurovacieho telesa
Eadiator fan – ventilátor chladiča
Hose - hadica

Súčasti vodného čerpadla

Centrálnym prvkom chladiacich čerpadiel automobilových motorov je rotor. Jednotlivé typy môžu mať rôzny počet lopatiek, a to buď rovných alebo zahnutých, usporiadaných buď radiálne alebo tangenciálne. Výkonnosť vodných čerpadiel je do značnej miery ovplyvnená konštrukciou a rozmermi rotora.

Ďalšími súčasťami sú hnací hriadeľ a ložisko, ktoré v prípade vodných čerpadiel takmer vždy tvorí jednu vopred zmontovanú jednotku už hotovú k inštalácii. Na prívodnej strane je rotor umiestnený v hnacom hriadeli a na strane hnacej je umiestnená príruba alebo remenica.

Skriňa čerpadla je vyrobená z liateho hliníka alebo železa. Podľa typu čerpadla sú k nej pripojené rôzne prvky, ako napríklad držiaky hadíc, termostatov, záslepiek, atď. Skriňa čerpadla je tiež vybavená vypúšťacím otvorom slúžiacim tiež ku kontrole.

Tesniaci hriadeľ udržuje tesnosť prechodu medzi skriňou a hriadeľom ložiska: jeho funkčnosť významne zabezpečuje životnosť vodného čerpadla.

Popis:
Driving shaft - hnací hřídel
Bearing - Ložisko
Water pump housing - skříň vodního čerpadla

Konštrukčné typy
Konštrukcia vodných čerpadiel sa značne líši, čo sa premieta do ich celkového vzhľadu. Konštrukcia skrine a typ pohonu sú najnápadnejšie odlišujúce rysy:

Typ pohonu
Vodné čerpadlo je poháňané motorom prostredníctvom remeňa. A to buď prostredníctvom rozvodového remeňa alebo klinovým remeňom alebo ozubeným remeňom z kľukového hriadeľa. Ak nie je remenica súčasťou čerpadla, je nutné ju prispôsobiť k prírube hnacieho hriadeľa.

Čerpadlo bez remeniceHnacie kolo – ozubený remeňV-belt drive Pohon klinového remeňa

Konštrukcia skrine
Vodné čerpadlo majú buď uzatvorenú alebo otvorenú konštrukciu. V prípade otvorených čerpadiel má motor čelo primontované k prírube, ku ktorému je čerpadlo pripevnené a utesnené tesniacimi krúžkami alebo plochým tesnením. Zapúšťací kus skrine čerpadla je súčasťou motora. Uzavreté čerpadlá naopak predstavujú kompaktný celok: Protikus, štít alebo veko uzavrie skriňu čerpadla a utesní ju.

Čerpadlo bez zapustenej skrineČerpadlo so zapustenou skriňou
 
Copyright 2o11 © Motorovediely.sk | All rights reserved