Chladiaci systém tvorí uzatvorený systém. Jeho funkcia spočíva v kontrole teplotnej rovnováhy motora, pretože iba pri optimálnych teplotách dosahuje motor optimálnosť prevádzkových podmienok. Tým sa docieľuje vysokej efektivite a kompletného spaľovania, ktoré zase minimalizuje dopad na životné prostredie.
Podľa špecifikácii výrobcu je v chladiacom systéme použitá zmes destilovanej vody a antikoróznych a nemrznúcich látok. Bod varu tejto zmesi prevyšuje bod varu vody a umožňuje chladiacu teplotu až do výšky 120°C pri manometrickom tlaku 1,4 barov. Termostat reguluje teplotu chladiacej kvapaliny: pokiaľ je motor stále studený, zostane termostat uzavretý, čím je čo najrýchlejšie dosiahnutá prevádzková teplota (malá chladiaca jednotka) ; iba nad stanovenou teplotnou úrovňou termostat otvorí a aktivuje tak veľký chladič obvod idúci cez chladič. Vodná pumpa poháňaná remeňom dopravuje chladiacu zmes a po otvorení termostatu zaisťuje jednotný a rýchly prenos chladiacej zmesi z motora do chladiča, kde je chladiaca zmes opäť ochladzovaná – buď prúdom vzduchu, pokiaľ je to postačujúce, alebo ventilátorom chladiča, ktorý privádza ďalší prúd vzduchu.
Popis: Radiátor core – teleso chladiča Radiátor – chladič Water pump – vodné čerpadlo Thermostat – termostat Temperature sensor – snímač teplôt Water jacket – plášť valca s vodným chladením, vodný plášť Heater control valve – riadiaci ventil vykurovacieho telesa Heater core – vykurovacie teleso Heater tank – nádrž vykurovacieho telesa Eadiator fan – ventilátor chladiča Hose - hadica |
Súčasti vodného čerpadla
Centrálnym prvkom chladiacich čerpadiel automobilových motorov je rotor. Jednotlivé typy môžu mať rôzny počet lopatiek, a to buď rovných alebo zahnutých, usporiadaných buď radiálne alebo tangenciálne. Výkonnosť vodných čerpadiel je do značnej miery ovplyvnená konštrukciou a rozmermi rotora.
Ďalšími súčasťami sú hnací hriadeľ a ložisko, ktoré v prípade vodných čerpadiel takmer vždy tvorí jednu vopred zmontovanú jednotku už hotovú k inštalácii. Na prívodnej strane je rotor umiestnený v hnacom hriadeli a na strane hnacej je umiestnená príruba alebo remenica.
Skriňa čerpadla je vyrobená z liateho hliníka alebo železa. Podľa typu čerpadla sú k nej pripojené rôzne prvky, ako napríklad držiaky hadíc, termostatov, záslepiek, atď. Skriňa čerpadla je tiež vybavená vypúšťacím otvorom slúžiacim tiež ku kontrole.
Tesniaci hriadeľ udržuje tesnosť prechodu medzi skriňou a hriadeľom ložiska: jeho funkčnosť významne zabezpečuje životnosť vodného čerpadla.
Popis: Driving shaft - hnací hřídel Bearing - Ložisko Water pump housing - skříň vodního čerpadla |
Konštrukčné typy
Konštrukcia vodných čerpadiel sa značne líši, čo sa premieta do ich celkového vzhľadu. Konštrukcia skrine a typ pohonu sú najnápadnejšie odlišujúce rysy:
Typ pohonu
Vodné čerpadlo je poháňané motorom prostredníctvom remeňa. A to buď prostredníctvom rozvodového remeňa alebo klinovým remeňom alebo ozubeným remeňom z kľukového hriadeľa. Ak nie je remenica súčasťou čerpadla, je nutné ju prispôsobiť k prírube hnacieho hriadeľa.
Čerpadlo bez remenice | Hnacie kolo – ozubený remeň | V-belt drive Pohon klinového remeňa |
Konštrukcia skrine
Vodné čerpadlo majú buď uzatvorenú alebo otvorenú konštrukciu. V prípade otvorených čerpadiel má motor čelo primontované k prírube, ku ktorému je čerpadlo pripevnené a utesnené tesniacimi krúžkami alebo plochým tesnením. Zapúšťací kus skrine čerpadla je súčasťou motora. Uzavreté čerpadlá naopak predstavujú kompaktný celok: Protikus, štít alebo veko uzavrie skriňu čerpadla a utesní ju.
Čerpadlo bez zapustenej skrine | Čerpadlo so zapustenou skriňou |