Klzné ložiská
Ložiská motorov sú dôležitou súčasťou motorov s vnútorným spaľovaním. Vývoj klzných ložísk je preto tesne spojený s konštrukciou motorov. Komplexné požiadavky a zvyšujúce sa záťaže kladené na ložiská motorov, ako sú kľukové hriadele, spojovacie tyče, zdvíhadlá ventilov a vačkové hriadele obecne vyžaduje používanie materiálu vhodných a dobre prispôsobených príslušnému použitiu. Veľké množstvo osvedčených kombinácií materiálu dnes dostupných umožňuje konštruktérom vybrať optimálne prispôsobený systém ložísk.
Jednoduché klzné ložiskáJednoduché klzné ložiská sa používajú ako pre ojnicové ložiská, tak pre hlavné ložiská. Väčšinou sú konštruované ako kompozitné klzné ložiská so silnými stenami. Ložiská vyrobené z dvoch materiálov majú oceľovú zadnú stenu, na ktorej je priplátovaný kov ložiska, väčšinou hliník s aditívami cínu a medi. U ložísk vyrobených z troch materiálov, je materiálom ložiska meď s aditívom olova a liateho cínu na oceľovú dosku, alebo je aplikovaný metódou sintr – (valcovanie). Niklová priehrada (difúzne tesnenie) oddeľuje kov ložiska a galvanickú klznú vrstvu. | |
| Prírubové klzné ložiskáPrírubové klzné ložiská vedú kľukový hriadeľ v systéme ložísk kľukovej skrine axiálne. Príruby týchto ložísk sú dodávané pripravené k montáži a nie je treba ich strojovo upravovať. Výnimky sú zreteľne označené v katalógu. Podľa konštrukcie motora sú inštalované jedno alebo dve prírubové klzné ložiská. |
Axiálne podložkyAxiálne podložky spolu s jednoduchými klznými ložiskami nahrádzajú prírubové ložiská motorov. Axiálne vedenie kľukového hriadeľa je v tomto prípade prevádzané axiálnymi podložkami. Kľukové skrine sú špecificky konfigurované tak, aby v nich boli umiestnené axiálne podložky. Je treba zaistiť spoľahlivé vedenie vo vnútornom priemere axiálnych podložiek a rotačnom zámku. Preto nemôžu byť skrine, ktoré sú konštruované pre inštaláciou prírubových ložísk, doplnených axiálnymi podložkami.
V niektorých prípadoch by bolo pri generálnych opravách teoreticky možné opatriť motor s originálnou inštaláciou podložiek prírubovými ložiskami. V praxi však je treba axiálne podložky zaobstarať nové. Je to jediný spôsob, ako zabezpečiť optimálne podmienky vzhľadom k rozmerom (nosná – operná plocha) a materiálu. Axiálne podložky nie sú súčasťou hlavnej sady ložísk. Objednávajú sa samostatne. | |
Voľné rozpätie: lokalizuje ložisko | Usadenie prepätím výšky |
Rozmer meraný od konca čela klzného ložiska je väčší než priemer podpery skrine. Pri montáži to umožňuje dobrý kontakt s montážnym otvorom a zamedzuje vypadnutie alebo skrútenie. | Obvodová dĺžka klzného ložiska je väčšia ako dĺžka otvoru. Pri montáži sa táto dĺžka zmenšuje elastickou deformáciou. Výsledné prepätie zaisťuje správne usadenie ložiska. |
| |
| PodložkyS malými výnimkami sa používajú hrubostenné puzdra z kompozitnej ocele pre puzdra ojníc, vačkových hriadeľov alebo puzdier vahadiel ventilov. Z oceľou potiahnuté pásikom a už opatrené mazacími otvormi, mazacími drážkami, kanáliky rozvodu oleja alebo umiestňovacími drážkami, sú vyvážené výlisky. Tieto výlisky sú potom stočené a tvoria puzdra. Pri tomto procese môže dôjsť k deformácii drážok a otvorov. Spoje musia byť spojené na zraz zaistené montážnymi zámkami. |