• Kolbenschmidt
  • Pierburg
  • Elring
  • BF
  • Wahler
  • ET - Engine Team
  • NPR

Ventily

Sacie a výfukové ventily tesnia spaľovaciu komoru a regulujú proces výmeny dávky palivovej zmesi. Ventily sú diely vystavené značným teplotným, mechanickým, ale i koróznym vplyvom. Mechanické namáhanie je spôsobené ohýbaním hlavy ventilov tlakom vznetu a ťažkým nárazom pri zatváraní ventilu (šoková záťaž). Toto namáhanie sa dá ovplyvniť a riadiť konštrukciou ventilu a zodpovedajúcej sile a tvaru. Ventily sú vystavované vysokým teplotám spaľovacej komory. Pri otvorení spaľovacej komory zdvihom ventilu je výfukový ventil tiež ohrievaný unikajúcimi horúcimi výfukovými plynmi. Ventil je ochladený vedení tepla cez sedlo ventilu do hlavy valca. Omnoho menej tepla je vedené do hlavy ventilu prostredníctvom vodítok ventilu. Sacie ventily dosahujú teploty približne 300°C až 550°C, pokiaľ čo teplota výfukových ventilov môže dosiahnuť až 1000°C.

Konštrukcia ventilu

Sací ventil

  1. Monometalický
  2. Monometalický so sedlom ventilu zvlášť upraveným
  3. Monometalický ventil so stelitovou stopkou
  4. Bimetalický
  5. Bimetalický so stelitovou stopkou

Výfukový ventil

  1. monometalický
  2. monometalický so stelitovou stopkou
  3. bimetalický
  4. bimetalický so stelitovou stopkou

Monometalický ventil

Monometalické ventily sú vyrobené z jedného materiálu. Výber materiálu pre tieto účely vyplýva z dvoch požiadaviek, a to odolnosť proti vysokým teplotám a dobrým antikoróznym vlastnostiam.

Bimetalický ventil

U bimetalických ventilov je možné kombinovať materiál odolnosti proti vysokým teplotám (hlava) s oceľou ventilov dobrej kvality a veľmi dobrých protioterových vlastností (driek ventilu). Tieto dve časti sú spojené zváraným trením.

Stelitové čelá a stvrdené sedlá

Výfukové ventily sú namáhané teplotne a chemicky. Je preto dôležité posilňovať alebo stvrdzovať sedlo ventilu. Osvedčeným stvrdzujúcim materiálom pre tieto účely je stelit. Sacie ventily v motoroch s vysokým výkonom sú obvykle stvrdzované indukciou, čo zamedzuje klepanie alebo opotrebovanie sediel ventilov.

Stopky drieku ventilu

Stopky drieku ventilu sú vystavované vysokým záťažiam od vahadla ventilu alebo hydraulického zdvíhatka. Pre zamedzenie opotrebovania sú stopky drieku ventilu stvrdzované kde je to možné. Pokiaľ oceľ drieku ventilu nejde stvrdiť, je buď posilnená stelitom, alebo je ku koncu privarená stvrdenou podložkou.
Hlavné rozmery ventilu
D x d x L D = Priemer hlavy
d = priemer drieku
L = celková dĺžla
a = uhol sedla ventilu

Technické termíny ventilu

Technické výrazy k obrázku
Total length - Celková dĺžka
Height of valve seat - Výška sedla ventilu
Height of valve seat face - Výška stopky sedla ventilu
Valve seat - Sedlo ventilu
Valve stem - Driek ventilu
Head diameter - Priemer hlavy
Valve head - Hlava ventilu
Ground length –Dĺžka drieku
Thrust angle - Skosenie ventilu
Valve seat angle – Uhol skosenia ventilu
Head surface - Povrch ventilu
Valve stem face - Stopka drieku ventilu
 
Copyright 2o11 © Motorovediely.sk | All rights reserved