Ventily
Sacie a výfukové ventily tesnia spaľovaciu komoru a regulujú proces výmeny dávky palivovej zmesi. Ventily sú diely vystavené značným teplotným, mechanickým, ale i koróznym vplyvom. Mechanické namáhanie je spôsobené ohýbaním hlavy ventilov tlakom vznetu a ťažkým nárazom pri zatváraní ventilu (šoková záťaž). Toto namáhanie sa dá ovplyvniť a riadiť konštrukciou ventilu a zodpovedajúcej sile a tvaru. Ventily sú vystavované vysokým teplotám spaľovacej komory. Pri otvorení spaľovacej komory zdvihom ventilu je výfukový ventil tiež ohrievaný unikajúcimi horúcimi výfukovými plynmi. Ventil je ochladený vedení tepla cez sedlo ventilu do hlavy valca. Omnoho menej tepla je vedené do hlavy ventilu prostredníctvom vodítok ventilu. Sacie ventily dosahujú teploty približne 300°C až 550°C, pokiaľ čo teplota výfukových ventilov môže dosiahnuť až 1000°C.
Konštrukcia ventilu
Sací ventil
- Monometalický
- Monometalický so sedlom ventilu zvlášť upraveným
- Monometalický ventil so stelitovou stopkou
- Bimetalický
- Bimetalický so stelitovou stopkou
Výfukový ventil
- monometalický
- monometalický so stelitovou stopkou
- bimetalický
- bimetalický so stelitovou stopkou
Monometalický ventil
Monometalické ventily sú vyrobené z jedného materiálu. Výber materiálu pre tieto účely vyplýva z dvoch požiadaviek, a to odolnosť proti vysokým teplotám a dobrým antikoróznym vlastnostiam.
Bimetalický ventil
U bimetalických ventilov je možné kombinovať materiál odolnosti proti vysokým teplotám (hlava) s oceľou ventilov dobrej kvality a veľmi dobrých protioterových vlastností (driek ventilu). Tieto dve časti sú spojené zváraným trením.
Stelitové čelá a stvrdené sedlá
Výfukové ventily sú namáhané teplotne a chemicky. Je preto dôležité posilňovať alebo stvrdzovať sedlo ventilu. Osvedčeným stvrdzujúcim materiálom pre tieto účely je stelit. Sacie ventily v motoroch s vysokým výkonom sú obvykle stvrdzované indukciou, čo zamedzuje klepanie alebo opotrebovanie sediel ventilov.
Stopky drieku ventilu
Stopky drieku ventilu sú vystavované vysokým záťažiam od vahadla ventilu alebo hydraulického zdvíhatka. Pre zamedzenie opotrebovania sú stopky drieku ventilu stvrdzované kde je to možné. Pokiaľ oceľ drieku ventilu nejde stvrdiť, je buď posilnená stelitom, alebo je ku koncu privarená stvrdenou podložkou.
Hlavné rozmery ventilu D x d x L D = Priemer hlavy d = priemer drieku L = celková dĺžla a = uhol sedla ventilu | | |
Technické termíny ventilu
Technické výrazy k obrázku Total length - Celková dĺžka Height of valve seat - Výška sedla ventilu Height of valve seat face - Výška stopky sedla ventilu Valve seat - Sedlo ventilu Valve stem - Driek ventilu Head diameter - Priemer hlavy Valve head - Hlava ventilu Ground length –Dĺžka drieku Thrust angle - Skosenie ventilu Valve seat angle – Uhol skosenia ventilu Head surface - Povrch ventilu Valve stem face - Stopka drieku ventilu | | |